Otthoni készülékek Orient70thNow

„Az ORIENT jellegzetes stílusát és erősségét a karakterisztikus formavilága és szokatlan színezési technikája adja, kiegészülve az érdekes témák iránt való érdeklődésével.”

Kazushi Yoshida

Kazushi Yoshida a Seiko Epson hordható termékekre szakosodott divíziójának Stratégiai tervezési osztályáért felelős vezérigazgatója, aki az osztály vezetőjeként olyan márkák irányításával foglalkozik, mint a TRUME és az ORIENT. Yoshida urat, aki korábban egy másik cégnél dolgozott, az ORIENT karórák vonzottak a Seiko Epsonhoz. Átigazolása óta megújította az ORIENT márkát a termékektől kezdve az értékesítési stratégiákig, így 2019 júliusában kinevezték az Értékesítési és marketing részleg adminisztrációért felelős igazgatóhelyettesének, valamint a hordható termékekre szakosodott divízió Stratégiai tervezési osztályáért felelős vezérigazgatójának.

Az 1950-ben alapított Orient Watch az 1990-es évektől kezdve nehéz időszakon ment keresztül. Miután az Orient Watch 2003-ban lemondott tőzsdei jelenlétéről, a Seiko Epson sietett a segítségére.

2009-ben a Seiko Epson az Orient Watch vállalatot teljes tulajdonú leányvállalatává tette. A szinergia jegyében az Orient Watch 2017-ben végül teljesen beolvadt a Seiko Epson vállalatba. Azóta több változás is végbement a cég életében, melyet részben az Orient Watch régi dolgozói, részben a Seiko Epson új munkatársai kezdeményeztek. Arra kértük őket, hogy nyilatkozzanak az ORIENT „jelenéről”, illetve jövőjéről.

„Őszintén szólva, azt hiszem, volt egy olyan időszak, amikor az ORIENT számára nem volt tiszta, hogy milyen irányt kell követnie” – mondja Kazushi Yoshida, a Seiko Epson Értékesítési és marketing részlegének adminisztrációért felelős igazgatóhelyettese. Yoshida, aki korábban egy másik vállalat tengerentúli üzleti fejlesztésével és marketingtevékenységével foglalkozott, úgy emlékezik vissza, hogy külsősként elmerengett azon, „vajon az ORIENT miért nem tud élni a saját erősségeivel?” Ez nagyjából az idő tájt lehetett, hogy a Seiko Epson vállalathoz került. Yoshida úrnak nem voltak kétségei.

Miután 2018-ban csatlakozott a Seiko Epsonhoz, szándékosan végrehajtott néhány olyan intézkedést, amelyekről korábban azt gondolta, veszélyes lehet, ha azokat az ORIENT megkísérli. „Úgy éreztem, hogy az ORIENT lényege és erőssége a különleges formavilágban és a hagyományokat mellőző színezési technikában rejlik, illetve az érdekes témák iránt való nyitottságában.” Folyamatos egyeztetéseket követően Yoshida és az ORIENT fejlesztői csapata új irányokat határoztak meg az ORIENT és az ORIENT STAR számára; míg az ORIENT feladata a múltbeli darabok újjáélesztése, addig az ORIENT STAR-nak a mechanikus órák jövője felé vezető úton kellett elindulnia. Yoshida arra kérte a munkatársakat, hogy úgy alakítsák át a folyamatban lévő terveket, hogy azok az egyedi ORIENT termékekre koncentráljanak.

Ezenkívül jelentősen javították a termékek minőségét is. Yoshida így nyilatkozik: „A múltban a Suwa Seikosha (a jelenlegi Seiko Epson) rendkívül nagy pontosságú mechanikus szerkezeteket gyártott. A technológia segítségével először a közkedvelt 46-os szerkezetet szerettük volna továbbfejleszteni. Amikor azzal végeztünk, lehetségessé vált az olyan különlegességek kialakítása, mint az óraszerkezetet láttató megjelenés vagy a holdfázis kijelzése.”

Az 1971-ben kiadott, robusztus kivitelű 46-os sorozatszámú automata szerkezet kimagasló önfelhúzó hatékonysággal működött, ám 2017-re nem volt mit takargatni, a kialakítása idejétmúlttá vált. A fejlesztésen Masashi Takano dolgozott a hordható termékekre szakosodott divízió oldaláról, a Fejlesztési és formatervezési osztály képviseletében.

„Az Epsonnak az ORIENT-nél szigorúbb szabványai voltak a szerkezeteket illetően. A fogaskerekek közti rész például jóval nagyobb volt a korábbi ORIENT megoldás esetén, míg az Epsonnál sokkal kisebb. Az Epson szigorúbban vette az alkatrészek egységességét is. A 46-os sorozatszámú szerkezet továbbfejlesztése nem csupán a tervezés, hanem az előállítási folyamatok újragondolásának eredménye.”

Takano elmagyarázta, hogy a megbízható órafunkciók és a pontosság valójában mennyire alapvető jelentőséggel bírtak. Csak miután ezeket sikerült elérni, azután vált lehetségessé az óraszerkezetet láttató és egyéb formai megoldások kivitelezése. „A régi 46-os szerkezetből az új 46-os megőrizte a rugóházat, a kerékrendszer harmadik kerekét, a gátkereket, valamint a horgonyvillát és a billegőt, de minden más alkatrésze lecserélődött. Mivel a csapágylemezt és a negyedik kereket elvékonyították, a szerkezet is vékonyabbra sikerült. A szerkezetet láttató modellek érdekében ráadásul a csapok és a csapágylemez elhelyezése is módosult.” – mondja Takano.

Ezt követően az ORIENT STAR számára egyenes út vezetett a jóval gazdagabb szerkezetet láttató modellek felé. A hordható termékekre szakosodott divízió Stratégiai tervezési osztályán dolgozó Satoshi Ishiguro és Yoshida kettőse szabták meg az ORIENT számára az irányt. Ishiguro így magyaráz: „Az ORIENT formavilága a kihívások leküzdésének eredményeképpen alakult. Kiváló példa erre az 1965-ben kiadott Multi Year Calendar. Az ORIENT szellemisége olyan formavilágú és színezetű modelleket diktál, amelyekkel mások még csak nem is kísérleteznének.”

Az ORIENT számtalan termékkel rendelkezik a múltból. Az arra alkalmas, ma is megfelelő darabokat szeretnénk újjáéleszteni.

Azok, akiknek az ORIENT márka újjászületését köszönhetjük (jobbról balra): a hordható termékekre szakosodott divízió Stratégiai tervezési osztályán dolgozó, termékekért felelős Daisuke Tanabe; Satoshi Ishiguro, a Stratégiai tervezési osztály egyik vezetője, aki Kazushi Yoshidával, a Stratégiai tervezési osztály ügyvezető igazgatójával közösen határozza meg az ORIENT haladási irányát; valamint Masashi Takano a hordható termékekre szakosodott divízió részeként működő Fejlesztési és formatervezési osztály képviseletében, akinek a nevéhez az 1971-ben megalkotott, 46-os sorozatszámú szerkezet felújítása fűződik. Takano volt az, aki iránymutatóként alkalmazta a Seiko Epson szigorúbb szabványait, és ezzel tovább javította a 46-os sorozatszámú szerkezet megbízhatóságát és pontosságát. Az ORIENT vállalatnál a formatervezési munkákat Kohei Tomishita és Katsunori Kume irányítják. Komoly felelősséget vállalnak az ORIENT régebbi, büszkeségre okot adó termékeinek felélesztéséért, illetve azok modernebbé tételéért.

Az ORIENT márka örökségét érintő kutatások és újjáélesztési törekvések alapjait, mely az 1960-as és 1970-es évekre irányul, 2018-ban fektették le. Ishiguro szerint ez az ORIENT eredetiségéhez való visszatérést jelentette. Az elsőként kiadott termék a WEEKLY AUTO ORIENT KING DIVER volt.

Katsunori Kume, aki a tervezésében is részt vett, a következőket magyarázta: „Olyan búvárórát szerettünk volna előállítani, amely hű marad az eredeti formákhoz és érzésekhez. Új külsőt kaptak a mutatók, a szíj is megváltozott, viszont mivel szerettünk volna visszatérni az akkor megszokott formavilághoz, kinyomoztuk, hogy az eredeti modell milyen betűtípust használt a napok megjelenítéséhez. Ráadásul szerettük volna 500 $ alatt tartani a karóra árát, hogy minél többen használhassák.” A zafírüveget felváltó kristályüveg segített e célkitűzés elérésében. Miközben az óra a mai ORIENT kifinomult szakértelméről tanúskodott, nem keltette a megfizethetetlenség látszatát.

Az ORIENT közben egyéb modelleket is piacra dobott, amelyek még inkább jellemzőek voltak a márkára. Ezek egyike volt a Retro Future sorozat, amely 2005-ben látott napvilágot. Bár az eredeti darabokról is sütött a játékosság, Kohei Tomishita formatervező szerette volna, ha az újragyártott modellek még nagyobb hasonlóságot mutatnak a távmérős fényképezőgépekkel. Ez egy különösen ambiciózus tervnek számított, melynek kivitelezésére csakis az ORIENT lehetett képes.

„Kiírtunk egy belső formatervezési pályázatot, melyben adott volt a fényképezőgépek formavilága. A modell félreérthetetlenül ORIENT modell volt. Végül a szerkezetet láttató kialakításra esett a választásunk, hogy felkeltsük az érdeklődést a mechanikus órák iránt. Mindezt sikerült úgy elérnünk, hogy nem kellett kompromisszumot kötnünk sem a láthatóság, sem a megfizethető árak terén. Fontosnak tartjuk, hogy továbbra is az ORIENT azon álláspontját képviseljük, miszerint minden karóra, legyen szó akár belépő szintű órákról, nap nap után használható legyen” – mondta Tomishita. A tervezők egyhangúlag hangsúlyozták az ORIENT örökségének gazdagságát. Tomishita így folytatta: „Még a búvárórák között is találunk kiváló darabokat, ilyen például a régi CALENDAR AUTO ORIENT. Rengeteg olyan motívum van, amiket szívesen használnánk, de csak azokat fogjuk, amelyek megfelelnek korunk szükségleteinek.”

Az ORIENT formatervezői, az örökségről szólva, kiemelt figyelmet fordítottak a „Jaguar Focus” színátmenetes díszítő megoldásra. A számlap színét remekül kiemeli egy másik színű kör, amely magába öleli azt. Noha az efféle külső csak napjainkban örvend nagy népszerűségnek, a megközelítés egészen az 1970-es években kiadott ORIENT modellig vezethető vissza.

Volt egy időszak, amikor az ORIENT egymás után jelentette meg a „Jaguar Focus” számlappal készült órákat. Ennek eredményeként „temérdek régi mintával rendelkezünk” – tette hozzá Tomishita. A cég olyan színes ORIENT órák megalkotására törekszik, amelyek meghaladják korukat, csakúgy, mint a múltban. Ishiguro hozzátette: „Az ORIENT olyan gyártó, amely alapdarabok vonatkozásában is kiváló. A „Jaguar Focus” számlap képes piaci jelenlétük megerősítésére.”

Vajon léteznek-e tervek a Multi Year Calendar ismételt kiadására vonatkozóan, amely a „Jaguar Focus” megjelenés mellett oly hűen képviseli az ORIENT márkát? „Örökségünk egy fontos elemének tartjuk a Multi Year Calendar modellt, mivel markánsan magán viseli az ORIENT kézjegyét.” Az a tény, hogy Tomishita nem utasította vissza a kérdést, a mai ORIENT erősségét tükrözi.

Az ORIENT remekül gazdálkodik örökségével. A fejlesztőcsapattal készülő közös interjúhoz számos nosztalgikus, történelmileg is jelentős karórát sikerült összegyűjteni. Az 1960-as és 1970-es évek között az ORIENT széles és változatos választékával igyekezett magát megkülönböztetni versenytársaitól. A kép bal alsó sarkában látható darabok 2020-ban újra kiadásra került modellek. Bővelkednek az olyan részletekben, amelyek oly jellemzők az ORIENT-re.

2018 óta az ORIENT a formatervezésre és az egyedi funkciókra összpontosít. Ez rögtön nyilvánvalóvá válik az alábbi hozzászólások alapján: „a középszerű formavilág elfogadhatatlan”, továbbá „ne hajtsunk a tömegtermékekre”. Más részről azonban az ORIENT egyáltalán nem feledkezik meg azokról az aspektusokról sem, amelyek megbízható, praktikus órák gyártójaként tünteti fel a vállalatot. Ezt mi sem bizonyítja jobban annál, ahogy az új ORIENT a 46-os sorozatszámú szerkezet újratervezésével kezdte meg működését. Az ORIENT márka tengerentúli felkapottságának titka, amelyre gyakran olyan márkaként tekintenek, mint aki a saját útját járja, a stabil gyártásban rejlik.

A hordható termékekre szakosodott divízió Stratégiai tervezési osztályán dolgozó Daisuke Tanabe a következő jellemzést adta: „Az ORIENT egy nemzetközi márka. Éppen ezért az ORIENT vállalatnak minden tekintetben meg kell felelnie a saját szabványainak az órákra vonatkozóan. Ez képezi alapját a formavilág bővítésére és a közönség megnyerésére irányuló törekvéseinknek.” A korábbi ORIENT termékek hétköznapi cikkek formájában való újragondolásának szándéka még a legapróbb részletekben is megmutatkozik. Jó példa lehet erre a 46-os sorozatszámú szerkezettel működő F7 percmutatója. Kume a következőket meséli: „Az ORIENT STAR percmutatójának hosszát 16 mm-re növeltük. A lépés a láthatóságot szolgálta.” Az óragyártók általában nem szeretik megnövelni a mutatók hosszát, mivel ahhoz nyomatékra van szükség. Ám az ORIENT bátran bevállalta e módosítást.

Yoshida így folytatja: „Szeretnénk tovább növelni az alacsony frekvenciájú mechanikai szerkezet pontosságát. A Seiko Epson rendszeresen küld be termékeket a svájci obszervatórium kronométerversenyére, s gyakorta ér el jó helyezéseket, így a technológia adott. Nem lenne érdekes, ha az ott alkalmazott technológiákat felhasználnák a mechanikus órák terén is? Mindazonáltal azt is szeretnénk kiemelni, hogy az ORIENT STAR Japánban, Akitában készül.”

Az ORIENT kreatív csapata úgy véli, hogy a félig végrehajtott rendelkezések unalmasak, így ők pont olyan órákat szeretnének gyártani, amik a csapattagoknak tetszenek. Ugyanez a sebesség volt jellemző az 1960-as és 1970-es évek ORIENT-jére is, a korszakra, ameddig most visszanyúltak. A múlt zavaros napjai tehát véget értek, és az ORIENT végre feltámadt.

*Eredeti megjelenés: Chronos, japán kiadás, 2020. március

Kövess minket Instagramon