1950 - New ORIENT

1950-es évek

Az új ORIENT

Az ORIENT első tömegtermelésre gyártott órája. Az ORIENT 1950. július 13-án nyitotta meg kapuit, a korábbi Toyo Tokei Co., Ltd. hinói gyárának bérbevételével, és még abban az évben meg is kezdte a karórák gyártását. Ez a karóra még kis mechanikus művel rendelkezett, amit az ORIENT még a Yoshida Watch Shop égisze alatt tervezett. Kézihúzós. A gyártása megszűnt.

1951 - Original ORIENT STAR

1951

Az eredeti ORIENT STAR

Az eredeti ORIENT STAR egy ragyogó csillag után kapta a nevét. Az elgondolás egyéb részletek mellett tetten érhető a kék acél mutatókon is. Az Új ORIENT modellhez hasonlóan eredetileg még a háború előtti mechanikával működött. Mindez a következő évben, 1952-ben változott meg, az újonnan tervezett mechanika bevezetésével. Kézihúzós. Kőszám: 10 vagy 15. A gyártása megszűnt.

1957 - ORIENT STAR

1957

ORIENT STAR
Dynamic

A háború előtti mechanika továbbfejlesztésével az 1950-es évek közepén az ORIENT bemutatta a T-típusú mechanikát, amely a köztes és a negyedes kerék használatára támaszkodik. Elsőként az ORIENT STAR Dynamic élt az újfajta mechanikával. A hajtórugó vonatkozásában a nehezen törő Nivaflexre esett a választás. Kézihúzós. A gyártása megszűnt.

1958 - ROYAL ORIENT

1958

ROYAL ORIENT

A ROYAL ORIENT az ORIENT luxus termékvonalának tagja. Ez volt az ORIENT első használatra készült eszköze, amely vízálló tulajdonságokkal rendelkezett. A termékvonalban következőnek a Grand Prix és a Fineness modellek jelentek meg. A ROYAL ORIENT N-típusú szerkezettel működött, amit a pontosság érdekében nagyobb átmérővel láttak el. Kézihúzós. Kőszám: 19. A gyártása megszűnt.

1964 - Original Diver’s Watch

1964

Calendar Auto ORIENT,
eredeti búváróra

Ez volt az ORIENT első búvárórája. Az ORIENT az 1950-es évek közepén elsőként kezdett el terjeszkedni Japán határain túl, és érzékenyen követte a tengerentúli trendeket. Ugyanebben az évben az ORIENT egy vízálló órát is kiadott, amely a világidőt is mutatta. Automata (LCW-típus). Kőszám: 21. SS (átmérő 40 mm). A gyártása megszűnt.

ORIENT Grand Prix 100

ORIENT
Grand Prix 100

Egy ambiciózus darab, amely az egekbe repítette az ORIENT hírnevét. Azért, hogy vezető szerepet tölthessen be a korszak „kőszám versenyében”, az ORIENT megemelte az automata órák kőszámát, a Grand Prix esetén 64-ről 100-ra. A finomszabályozó rendszerek terén bemutatkozott a Triostat, az ütésvédelemről pedig az Incabloc-megoldás gondoskodott. Automata (kaliber: 991). Kőszám: 100. A gyártása megszűnt.

ORIENT Flash

ORIENT
Flash

Az 1958-ban kiadott ORIENT Luminous utódja. A 2 óránál elhelyezett gomb megnyomásakor miniatűr izzók világították meg a számlapot. Rendkívül ambiciózus karórának számított, gyártása azonban rövid időn belül abbamaradt, mivel a tokja nem volt vízálló. Az ORIENT Flash modellt később ismét gyártani kezdték, és rendkívüli népszerűségre tett szert. Kézihúzós (L-típus). Kőszám: 21. A gyártása megszűnt.

1965 - Original WEEKLY AUTO ORIENT KING DIVER

1965

Az eredet WEEKLY AUTO
ORIENT KING DIVER

Az eredeti, stílusos kialakítású King Diver. A karóra kompresszoros típusú tokkal és megbízható, L-típusú automata mechanikával került forgalomba. Mindazonáltal a vízállósága nagyjából megegyezett egy hagyományos óráéval. Automata (L-típusú, majd 660-as sorozatszámú szerkezet). Kőszám: 25. SS (átmérő 43 mm). Vízállóság: 40 m. A gyártása megszűnt.

ORIENT Multi Year Calendar

ORIENT
Multi Year Calendar

A Multi Year Calendar képes volt havonta csupán egyetlen beállítás révén megmutatni a helyes napot. A naptár kijelzője azonban csak az 1960 és 1981 közötti éveket volt képes megjeleníteni. Ez volt az eredeti változat, kézihúzós kivitelben. Később ezt felváltotta az automata mechanizmussal működő modell, amely hamar rendkívül népszerűvé vált. Kézihúzós (kaliber: 316). Kőszám: 21. A gyártása megszűnt.

1967 - ORIENT Fineness

1967

ORIENT
Fineness

Az óra 3900-as mechanikával működött, amely abban az időben egyet jelentett a legvékonyabb kivitellel a világon automata órák esetén, melyek még a dátumot is mutatták. A 3,9 mm-es vastagság az eltolt fogaskerekeknek és a kompakt irányváltónak volt köszönhető. Automata (kaliber: 3900). Kőszám: 35. SS. A gyártása megszűnt.

1969 - ORIENT World Diver

1969

ORIENT
World Diver

Az 1964-ben kiadott CALENDAR AUTO ORIENT SWIMMER WORLD TRIP utódja. A dátum megjelenítése mellett áttekinthető, 24 órás időkijelzést alkalmazott. Kaliber: 34-1-es mechanika. Automata (kaliber: 34-1). Kőszám: 21. SS (átmérő 43 mm). A gyártása megszűnt.

ORIENT KING DIVER 1000

ORIENT
KING DIVER 1000

Valódi búváróra, 1000 m-es vízállósággal. Svájci C.R.S. tokkal került forgalomba, mivel a hermetikusan záródó tokok gyártására abban az időben Japánban még nem voltak képesek. Az antimágneses jellemzőket javítandó, az óra rendelkezett egy puha fém belső tokkal. Automata (kaliber: 49). Kőszám: 27. SS (átmérő 43 mm). A gyártása megszűnt.

1970 - ORIENT Jaguar Focus

1970

ORIENT
Jaguar Focus

Az ORIENT vezetősége azon volt, hogy mihamarabb a piacra kerüljön egy színes számlapú óra is, mivel úgy vélték, a színes termékek a karóragyártás területén is előtérbe fognak kerülni. Így született meg a „Jaguar Focus” számlap, két árnyalatú, színátmenetes kivitelben. A színt a kilenc irányból csiszolt kristályüveg tette még élénkebbé. Automata. A gyártása megszűnt.

1971 - Cal. 46 Series Movement

1971

Kaliber: 46-os
sorozatszámú szerkezet

A fő mechanika, amely felváltotta az L-típusú automata szerkezetet. Szélesebb körben alkalmazható, mivel kisebb és vékonyabb szerkezetet eredményez. A „Magic Lever” elnevezésű automatika bámulatos hatékonyságot garantál. Az Epson vállalattal való egyesülést követően a kivitelezés és a pontosság tovább javult. Azóta is ez képezi az ORIENT elsődleges szerkezetét.

1976 - ORIENT Touchtron

1976

ORIENT
Touchtron

Az első modell, amelyen a Sharppal közösen kifejlesztett LED modul kapott helyet. Ez volt a világ első olyan órája, amin a tok megérintését követően LED világítás formájában jelent meg az aktuális idő. Úgy tűnt azonban, hogy ez megnehezíti a viselést, így felváltotta a Touchtron II modell, amelyen a számok egy gomb megérintését követően jelentek meg. A gyártása megszűnt.

ORIENT Multi Year Calendar

ORIENT
Multi Year Calendar

Ez Multi Year Calendar modell automata változata. A félautomata, fémből készült naptárlapokkal működő Multi Year Calendar világszerte nagy népszerűségre tett szert. A 2009-es modell, ami majdnem ugyanezzel a kialakítással került forgalomba, mára már gyűjtői kiadásnak számít. Automata (kaliber: 46). A gyártása megszűnt.

1991 - ORIENT MON Bijou

1991

ORIENT
MON Bijou

A mechanikát láttató modellek mára az ORIENT szinonimájává váltak. Az ilyen darabok előfutárának az 1991-ben kiadott Mon Bijou tekinthető. Az óra szerkezetét később az ORIENT STAR is átvette. Luxuskivitelű, rozsdamentes acél tok, arany bevonattal. Automata (kaliber: 48320). A gyártása megszűnt.

1997 - ORIENT M-Force

1997

ORIENT
M-Force

Sportóra, rendkívül jó láthatósággal és erős tokkal. Eleget téve a JIS szabványoknak, 2011-ben 200 méterig vízálló búvárórának minősítették át. Ez volt az első ORIENT karóra, amely tiszta titánból készült tokkal és szíjjal rendelkezett. Automata (kaliber: 46). Vízállóság: 20 bar. A gyártása megszűnt.

2004 - ORIENT Mecha Trenics

2004

ORIENT
Mecha Trenics

Karóra három időzónával és három automata, női órákra jellemző 55-ös szerkezettel. A „tre” előtag az olasz „három” szóból származik. A világidő-gyűrű használatával a Föld minden pontján lévő idő azonnal meghatározható volt. Automata (kaliber: 55). SS (átmérő 50,5 mm). Korlátozott darabszám (világszerte 999). A gyártása megszűnt.

ROYAL ORIENT

ROYAL ORIENT

A korábbi Orient Watch remekműve. A 2003-ban alapított Orient Technical Center stúdiójában szerelték össze. Szerkezete szintén új kialakítású volt. A 2008-as évtől kezdve az órát hétköznapi termékként értékesítették. Automata (kaliber: 88700). Kőszám: 30. SS (átmérő 38 mm). Korlátozott számú kiadás (100). A gyártása megszűnt.

2005 - ORIENT STAR Retro Future

2005

ORIENT STAR
Retro Future

A 2000-es évtől kezdve az ORIENT arra törekedett, hogy kitekintsen a formatervezés egyéb műfajai felé is, amely végül a Retro Future megjelenéséhez vezetett. A modell az autótervezés motívumait alkalmazza. A számlap félig láttatni engedi a szerkezetben megbúvó billegőt. Automata (kaliber: 46). A gyártása megszűnt.

2014 - ORIENT STAR Modern Skeleton

2014

ORIENT STAR
Modern Skeleton

Az új ORIENT reprezentatív modellje. Finoman kidolgozott részletek jellemzik, így például a gyémántvágott órakör jelzések és mutatók, valamint a zafírkristály óraüveg. Járástartalék: kb. 40 óra. Automata (kaliber: 40S62). SS (átmérő 41,0 mm, vastagsága 12,0 mm). Vízállóság: 10 bar. A gyártása megszűnt.

2016 - ORIENT STAR Skeleton

2016

ORIENT STAR
Skeleton

Az óra szerkezetét láttató modell, amely a Mon Bijou hagyományaira épít. A csontvázhatást jól kihangsúlyozza a szerkezeti elemek megfelelő elhelyezése. Automata (kaliber: 48E51). Kőszám: 23. 21 600 vibráció/óra. Járástartalék: kb. 50 óra. SS (átmérő 39 mm). Vízállóság: 5 bar. Japánban 240 000 ¥.

オリエントスター メカニカルムーンフェイズ

2017

ORIENT STAR
Mechanical Moon Phase

A modell esetén a járástartalékot és a holdfázis állapotát jelző egységek mellett a számlapon keresztül a szerkezet mozgását is nyomon követhetjük. Figyelembe véve a funkciókat és a kivitelt, az ár különösen kedvező. Automata (kaliber: F7X62). Kőszám: 22. 21 600 vibráció/óra. Járástartalék: kb. 40 óra. SS (átmérő 41,0 mm, vastagsága 13,8 mm). Vízállóság: 5 bar. Japánban 170 000 ¥.

Az Orient Watch Company elődjét, a Tama Keiki Company-t 1950-ben alapították, ám az ORIENT kezdetei 1901-ig nyúlnak vissza, amikor is Shogoro Yoshida órásmester a tokiói Uenóban megnyitotta Yoshida névre hallgató óraműves boltját, amely karórák importálására és értékesítésére szakosodott. Yoshida 1913-ban vágott bele az óratokok gyártásába, majd 1920-ban megalapította a faliórák gyártásával foglalkozó Toyo Tokei Manufacturing vállalatot. A cég 1934-ben kezdte meg a karórák gyártását, 1936-ra pedig felépült a négyszintes hinói gyár. A háború alatt a Toyo Tokei Manufacturing vállalat kötelező jelleggel a légi fegyverek tömeggyártása felé fordult. A háborút követően ismét óragyártással kezdtek foglalkozni, de tapasztalván a pénzügyi nehézségeket, a vállalatot feloszlatták.

A hinói gyár korábbi alkalmazottainak összefogását követően 1950-ben megkezdte működését a Tama Keiki Company, amely 1951. áprilisában felvette az Orient Watch Company nevet, és karórák, ébresztőórák, valamint kis méretű csapágyak gyártásába fogott.

Ami az Orient Watch történetében igazán egyedülálló volt, hogy megalapítását követően nem sokkal felkérték Tamotsu Aokit, hogy tanácsaival segítse a vállalatot. Aoki a Tokiói Egyetem professzor emeritus munkatársa volt. A Japán Horológiai Intézet első elnökeként szolgált, és elméleti gondolkodóként jelentős változtatásokat kezdeményezett a japán karóraiparra nézve. Vezetése alatt az ORIENT órák megbízhatósága jelentősen javult. A háborút követő zűrzavarból felépülő Orient Watch 1955-ben jelentkezett a T-típusú közteskerék-mechanikával, majd 1958-ban a nagyobb átmérőjű, N-típusú szerkezettel. Ez elsőként a ROYAL ORIENT modellben kapott helyet, még ugyanabban az évben. A modern szerkezetnek hála az Orient Watch megkezdte termékeinek exportálását elsősorban Tajvanba, az Amerikai Egyesült Államokba, Kanadába, Iránba, Brazíliába és egyéb országokba.

Az ORIENT még ma is nagyobb forgalmat bonyolít a tengerentúlon, mint odahaza Japánban, és ennek alapjai az 1950-es években kerültek letételre. A tengerentúli haladás arra kényszerítette az ORIENT vállalatot, hogy javítson versenyképességén. 1961-ben az ORIENT piacra dobta az N-típusú automata mechanikát, amelynek emelőkerekes szerkezete a svájci gyártók Peraton-típusú automata mechanikájára emlékeztet. Onnantól kezdve, hogy az ORIENT elérte azt a szintet, hogy már kihívást jelentett a svájci gyártók számára, kiemelt hangsúlyt fektetett egyediségére. Az volt az elgondolás, hogy a márka az árainak csökkentése helyett formavilágával és mechanizmusával kíván kitűnni, illetve piaci részesedést szakítani magának.

Ennek jegyében születtek meg a Grand Prix 100 és Flash modellek 1964-ben. A Grand Prix 100 luxusjellemzőkkel bírt, továbbá L-típusú automata mechanikával volt felszerelve, helyettesítve a korábbi N-típusú szerkezetet, kőszáma pedig 100-ra növekedett. A Flash olyan karóra volt, mely egy beépített akkumulátor segítségével képes volt megvilágítani a számlapot. Noha az alapötlet pontosan ugyanaz volt, mint az 1958-as Luminous esetén, a Flash számlapját gyémántvágott elemek díszítették, nyilvánvalóvá téve az ORIENT márka formatervezés iránt való elköteleződését.

Az 1965-ben megjelent WEEKLY AUTO ORIENT KING DIVER egy újabb kísérlet volt a formatervezés terén. A svájci búvárórákra emlékeztető stílusos kialakítás magán viselte az akkoriban elterjedt japán búvárórák jegyeit is. Ezt követően az 1967-es Fineness modell hozott újat a kialakítás és a funkciót terén. Az ORIENT Grand Prix utódjaként megalkotott Fineness 3900-as mechanikával működött, amely abban az időben egyet jelentett a legvékonyabb kivitellel a világon, olyan karórákról szólva, melyek még a dátumot is mutatták.

Az 1960-as évek végétől kezdve az ORIENT tovább haladt az egyediség irányába mutató úton. 1968-ban napvilágot látott a tojás alakú tokkal rendelkező Racer F3, amit a színes World Diver modell követett 1969 során. A következő évben, 1970-ben jelent meg a „Jaguar Focus” színátmenetes számlap, amit máig az ORIENT márka legmeghatározóbb védjegyeként tartanak számon. A csiszolt óraüveggel együtt a számlap is csak azt a benyomást erősítette, hogy az ORIENT márkanév összekapcsolódik a színek használatával. A formavilág változásait követően a meglévő L-típusú automata mechanika túl nagynak és túl vastagnak bizonyult. Noha az ORIENT Seiko szerkezeteket is használt, 1971-ben házon belül megalkotta a 46-os sorozatszámú automata mechanikát. Ez az a fő szerkezet, amelyet az ORIENT ma is használ. Az ORIENT ezt követően mozdult el a kvarcórák gyártásának irányába, de továbbra sem hagyott fel az egyedi mechanikus modellek megalkotásával, ide sorolva a Multi Year Calendar és az óraszerkezetet láttató Mon Bijou órákat is. Bátran állíthatjuk, hogy e modellek jelentik az ORIENT egyedi formavilágra és funkcionalitásra irányuló törekvéseinek csúcspontját. Az ORIENT későbbi mechanikus karórái is ezt a vonalat vitték tovább. Negyvenhatos sorozatszámú szerkezetével az 1997-ben megjelent M-Force határozottan az ORIENT színes sportóráinak táborát erősítette, míg a 2004-ben kiadásra került Mecha Trenics képében egy újabb ambiciózus modellel találkozhattunk, melyben három darab, a női óráknál megszokott szerkezet dolgozott. Ennek megalkotására csakis az ORIENT lehetett képes. Az ugyanebben az évben kiadott ROYAL ORIENT mindeközben egy igazán kifinomult darabbal ajándékozott meg minket, felidézve az eredeti 1958-as, valamint az 1967-es Fineness modelleket. Egy valódi remekmű született, amely jól mutatta az ORIENT formavilágának gazdagságát. Az ORIENT a Seiko Epson vállalattal történt egyesülést követően is erre a területre fókuszált. A 2014 után megjelent, szerkezetet láttató modellek a billegő mozgásának felfedésével a mechanikus órák vonzerejét domborították ki, melyet a továbbfejlesztett külső és belső kivitelezés csak még tovább erősített. A csökkenő árak helyett az ORIENT vonzó funkcionalitásával és megjelenésével ejtette ámulatba a világot. Jóllehet, az idők során az órák alakja sokat változott, a meghatározó egyediség még a mai modellek esetén is tetten érhető.

*Eredeti megjelenés: Chronos, japán kiadás, 2020. március